Milano

Milano var inspirerande!

Igår natt kom jag tillbaka från några underbara dagar med sjukt mycket shopping i Milano. Att man kallar Milano för modets mecka är ingen slump och att se de stilmedvetna Italienarna och Italienskorna i denna del av Italien är en ren fröjd!

Kvinnor i alla åldrar ses glida fram på hööööga klackar. Trots kullersten och ojämna trottoarer med hundskit var tionde meter är det inga trevande trippande vingliga steg, utan med stor finess och grace som de tar sig fram.

Män och kvinnor, unga och gamla oavsett plånbok och modeintresse har en förmåga att som vi säger få till det. Det slappa nonchalanta men ack så eleganta dominerar. En outfit som vi här hemma skulle vända oss om efter känns bara spontan och given på dem, just pågrund av förmågan att med stolthet bära plaggen. Om plaggen så kommer från Massimo Dutti (deras HM), Miss Sixty eller Prada.

Samma stolthet för sin design och sitt hantverk lyser igenom på flera ställen. I butikerna exponerar man duktigt sitt märke och koncept. Varje liten butik har sin egen stil som går igen i allt från skyltfönster, belysning val av färg på väggar, provhytternas utformning och vackra pappersbagar.

Tydliga trender då? Visst har jag sett några... och jag ska skriva om dem, så fort jag får tid! Likadant med mina inköp... men det kommer att ta tid att berätta om alla dem, så det får bli ett eget inlägg...senare!

Men så länge bjuder jag er på den här:

Prova att mixa lila och brunt!!!


image25

Kommentarer
Postat av: Mill

Nu blev jag riktigt sugen på att åka dit. Det ska helt klart inplaneras.

2007-04-20 @ 10:37:43
URL: http://millssvada.blogspot.com
Postat av: Iriz

Jaaaaaa!

Det måste du!

Se till att ha studerat kartor och guider ordentligt innan, eller ha med dig någon som känner till staden. Det är lätt att stanna för länge på "fina gatorna" och missa godbitarna i de övriga mer plånboksvänliga kvarteren!

2007-04-22 @ 10:12:48
URL: http://blogg.aftonbladet.se/8643/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0